Kopier?

Jag var med om en ganska otrevlig händelse idag efter MC. Jag träffade en kompis som jag lärde känna i SWO men tyvärr inte snackat så mycket med på sistone. Jag tyckte det var lite lustigt att vi hade nästan exakt samma outfit. Ja att vi tänkte på samma sätt. Jag skrev till henne på chatten och berömde hennes outfit på ett lite lättsamt sätt. men så får man det här upp i fejset:
 
 
Jag vill verkligen inte hänga ut min kompis, det är därför jag har suddat ut hennes namn. Jag lyckades i alla fall att övertyga henne om att jag inte kopierat henne så vi är sams igen men detta inlägg handlar om så mycket mer än bara det!
 
Jag ska vara ärlig: Detta är ett av Star Stable Onlines största problem. Vi kanske inte tänker på det men väldigt många bråk börjar med just denna frågan. Kopiera, vad är det? Ordet i sig betyder att jag återskapar det någon annan har gjort. Det är skillnad på att stjäla och kopiera. Om jag stjäl något betyder det att jag berövar någon något. Alltså tar det ifrån personen. Det är olagligt att kopiera nästan allt på internet (om inget annat står) Jag rekommenderar dig som vill låna en bild från t.ex en blogg att fråga personen som äger bloggen. Om man skulle få ett nej måste man acceptera det!
 
Så vadå, gäller detta SSO också? Tja... vad ska jag svara på denna frågan? Man kan inte påstå att man skapat en outfit, tyvärr! SSO är ett litet spel som spelas av så många människor att det är omöjligt att hålla koll på alla. Även om du var den första som hade den exakta outfiten (vilket är högst otroligt) kan man inte kräva att alla andra ska veta det. Det finns något i vår hjärna som vill matcha saker ihop. Därför väljer vi en blå keps till en blå tröja. Till det tar vi ett par jeans och sedan ett par sneakers. Baam! Där har vi en snygg outfit som precis vem som helst skulle kunna komma på. Dessutom lägger vi inte märke till om någon har en lika dan fören vi har den samtidigt.
 
Så sluta med att attackera folk som kanske har en lika dan outfit som du hade förra veckan, sluta!
 
Och om man nu skulle ha sett en snygg outfit som man faktiskt "kopierar" är det inte okej att påstå att man skapat den med sin egna fantasi efter som det är lögn.
 
Så vad vill jag med detta? Sluta kopiera bilder och påstå att du ritat/fotat dem. Sluta kopiera text och påstå att du skrivit den. Sluta med att ge dig själv egenrätt till varenda outfit du skapar.
 
100 % Mina ord.
Myggan Westbridge.
 
Nu ska jag jobba på en namnskylt! ^^
 


Sant, bra att du tar upp det. Jag tycker det är galet att folk säger att de äger rätten att använda något inom spelet då det är rätt uppenbart att det är World of Horsecraft som äger upphovsrätten till minsta lilla detalj i spelet.

Svar: Ja precis! Det är dom som lagt ner tid och designat alla kläder i Star Stable Online! Dom är ju skaparna!
Maggie Westbridge

2013-02-07 // 14:25:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg eller hemsida::

Kommentera här::

Trackback