XP

Jag har funderat en hel del på vår så kallade XP. XP är en förkortning för experience points vilket på svenska blir erfarenhetspoäng. Detta används på många olika spel och hemsidor och för det mesta används det till att bestämma vem som är bäst, skickligast, aktivast, ambitiösast eller helt enkelt mest erfaren. På SSO står det för vem som har spelat längst. Vi har inte haft något riktigt flyt genom uppdragen sedan Gylleneåsarnas dal öppnade. Varje gång vi får uppdrag i uppdateringen ökar vår XP stapel något för att sedan hjälplöst stanna där tills nästa uppdrag kommer. Hur kommer det sig då att en del har mer XP än andra? Jo det finns två huvudorsaker.
  1. Tillfälliga uppdrag
  2. Buggar
Okej, Nr 1. Tillfälliga uppdrag. Ofta under högtider har vi fått uppdrag, uppdrag som bara fanns tillfälligt i en, två veckor och därför kan kallas tillfälliga uppdrag. Till exempel missade
jag juluppdragen 2011 för att jag blev Starrider ungefär två dagar försent. Jag missade dessutom ett annat uppdrag då jag var bortrest. För mig gör inte detta speciellt mycket. Jag levlar några veckor senare än de som blev medlem strax efter att SSO öppnade. Jag kan leva med det. Men när jag tänker lite till. De som blev medlemmar idag eller igår eller för kanske en månad sen har missat en hel del. Bland annat två års juluppdrag, påskuppdrag och halloweenuppdrag och tänk vad mycket mer som kommer tillkomma. I framtiden kommer det finnas medlemmar som alltid måste acceptera att alltid vara minst en level efter.
 
Nu kommer vi till Nr 2. Buggar uppstår hela tiden För ett ganska bra tag till exempel var det en tjej som använde en speciell uppdragsbugg som tillät henne att göra ett uppdrag om och om igen och hon blev därigenom den första i level 14. Dock ställdes hennes XP tillbaka och buggen är borttagen. Det uppstod även en liknande bugg med druidträningsuppdragen. Jag är inte jätteinsatt i buggar och kan därför inte nämna varje bugg som uppstått men det finns flera som har XP dom inte borde ha.
 
Så nästa gång ni hittar en bugg tänk efter en gång till innan ni får för er att utnyttja den. Vem vet, kanske får ni lite pengar för att ni rapporterar in till support istället för att publicera den på bloggen där alla kan läsa om det och använda sig av den.
 
 


jag tror att de enda högtidsuppdragen som gav XP var 2011's juluppdrag? Inget delades ju iallafall ut denna december. Sen fick vi ju XP påsk + midsommar, men jag har ingen aning om de ens tas bort? har sett folk ganska nyligt som frågat efter påskägg o.s.v. och stången är ju fortfarande kvar. my two cents! :>

Svar: Mycket möjligt det där. Men det hade ju varit lite kul om de tycker att man ska resa midsommarstången mitt i vintern x)
Maggie Westbridge

2013-08-04 // 00:28:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg eller hemsida::

Kommentera här::

Trackback